Posiedzenie podkomisji do spraw lotnictwa cywilnego z 5.12.2025 r.
Dnia 5 grudnia 2025 r. odbyło się posiedzenie podkomisji stałej ds. lotnictwa cywilnego. Głównym tematem posiedzenia był wpływ ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze na funkcjonowanie rynku bezzałogowych statków powietrznych.
Na komisji byli obecni urzędnicy z Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury, przedstawiciele MON (m.in. Inspektoratu Wojsk Bezzałogowych Systemów Uzbrojenia), PAŻP, ULC, a także branży i społeczności pilotów BSP w Polsce (3 osoby). Przewodniczącym komisji był Kamil Wnuk (poseł, Polska 2050).
Jako pierwsi podczas komisji głos zabrali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury przedstawiając stanowisko MI dotyczące wpływu znowelizowanej ustawy Prawo lotnicze na branżę BSP. Ministerstwo podsumowało najważniejsze zmiany wprowadzone przez ustawę, ale też podkreśliło, że zna opinie operatorów i pilotów na temat niektórych błędów czy przeregulowań ustawowych i wyraziło również konieczność wprowadzenia poprawek w istniejących od niespełna roku zapisach znowelizowanej ustawy.
Ważny głos na komisji wyraziła strona społeczna, czyli czterech przedstawicieli branży i użytkowników dronów, w składzie: Maciej Margas (Margas Media/Poland On Air), Karol Chodyna (Wypożyczalnia dronów Dronajmij), Grzegorz Zawistowski (GZ Drone Photography).
Przede wszystkim nie przeprowadzono konsultacji społecznych mimo długiego czasu procesowania ustawy, przez co nie uniknięto błędów, które teraz mają swoje konsekwencje. Poza tym przepisy nakładają bariery prawne, ekonomiczne i wprowadzają dodatkowe martwe przepisy, które „dobrze wyglądają jedynie na papierze”, ale nie chronią obywateli (mowa tutaj o rozporządzeniu dot. ubezpieczeń OC).
Maciej Margas podał wprost i konkretnie zdiagnozowane problemy dla użytkowników BSP:
- ubezpieczenia OC: wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela OC nawet przy drobnych naruszeniach prawa przez operatora i tym samym brak ochrony dla poszkodowanych;
- taryfikator kar: kary finansowe są nieproporcjonalne do skali naruszeń (kwoty są stałe i zbyt wysokie, zbyt restrykcyjne), ponadto mogą się nakładać z karami wynikającymi z procesów sądowych za naruszenie przepisów ustawy Prawo lotnicze (Art. 212);
- szkolenia do STS mimo znacznie wyższych wymogów szkoleniowych i egzaminacyjnych nie przekładają się na większe możliwości wykorzystywania BSP np. w strefach geograficznych w porównaniu do darmowych szkoleń on-line A1-A3;
- FPV: obowiązek obecności obserwatora uniemożliwia wykonywanie lotów samodzielnie pilotom BSP nawet na prywatnych posesjach, w formie treningowej, które to loty nie stanowią i tak żadnego zagrożenia a tworzą barierę dla rozwoju lotów FPV jako dyscypliny sportowej;
- nadmiernie restrykcyjna interpretacja wymogów bezpieczeństwa przez PAŻP w strefach geograficznych;
Strona społeczna zapostulowała za zwołaniem konsultacji społecznych i podjęciem pilnych prac mających na celu szybkie wprowadzenie zmian do rozporządzenia.
Głos wrócił do przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, którzy zgodzili się co do postulatów strony społecznej i wyrazili chęć współpracy przy wprowadzeniu poprawek ro rozporządzenia.
Następnie głos został przekazany Pawłowi Szymańskiego – Dyrektorowi Departamentu BSP w ULC, który zadeklarował chęć współpracy oraz fakt, iż projekt zmian zostanie przygotowany przez urząd z uwzględnieniem postulatów strony społecznej. Projekt zmian trafi do konsultacji społecznej (zostanie opublikowany w RCL, na stronach urzędu i ministerstwa) by każdy użytkowników dronów mógł zgłosić do niego uwagi. Kwestie FPV również zostaną „naprawione” poprzez odstępstwo (nad którym ULC już pracuje), szczególnie, że ma to związek z innymi inicjatywami podejmowanym przez wojsko np. szkolenie młodzieży szkół średnich z lotów FPV. Aktualnie przygotowywane są przez ULC trzy odstępstwa: dwa dot. służb, instytucji, lotów na potrzeby interesu publicznego (przy czym jedno tyczy się operatorów sieci przesyłowych: energetycznej, gazowej i rurociągów naftowych oraz operatorzy kluczowych dróg i infrastruktury kolejowej) i jedno dla FPV właśnie. Dyrektor Szymański obiecał, że odstępstwo FPV pojawi się do końca tego roku w drodze decyzji administracyjnej Prezesa Urzędu (ULC).
Następnie głos zabrał przedstawiciel MON (Jadwiga Żandarska – Dyrektor Departamentu Lotnictwa w MI), który wyraził zgodę na wszelkie zmiany „naprawcze” ustawy, wskazując iż MON jest zdecydowanie za tym by jak najwięcej osób posiadało umiejętności pilotowania dronów, szczególnie FPV co w najbliższym czasie stanie się podstawową umiejętnością każdego żołnierza.
Przewodniczący Kamil Wnuk wskazał iż niezagospodarowana przestrzeń dla dronów jest też w ustawie o obronie cywilnej – to również można w pewien sposób wykorzystać. To samo potwierdził Dyrektor Szymański wskazując, iż służby takie jak OSP działające często na rzecz obrony cywilnej, powinny być zwolnione ustawą z przestrzegania niektórych przepisów prawa unijnego dla dronów, co teraz zostanie uregulowane odstępstwem (to jednak ma charakter czasowy i musi być zgłaszanie do EASA).
Na koniec strona społeczna na ręce przewodniczącego Wnuka przekazała pisemny wniosek ze swoimi postulatami.
Godzinne posiedzenie z podkomisji można obejrzeć poniżej lub na stronie sejm.gov.pl.

Brak komentarzy