Podsumowanie Briefingu Dronowego ULC – 18.09.2025 r.

Briefing Dronowy odbył się we czwartek 18.09.2025 r. tradycyjnie w godzinach 12:00 – 13:00. Spotkanie jest organizowane od początku w formie spotkania on-line w aplikacji MS Teams.
Statystyki z urzędu (stan na 31.08.2025)
- Operatorzy: 391 425
- Piloci A1/A3: 287 995
- Piloci A2: 42 746
- średnia dzienna liczba rejestracji w sierpniu: 412 osób
- liczba złożonych wniosków o zezwolenia: 11
- wydane zezwolenia: 8
Główne omówione zagadnienia
Tematy poruszone przez Dyrektora Pawła Szymańskiego (Departament BSP w ULC):
- Notyfikacja polskich podmiotów nadających klasy dronów C0-C6 – 2 wnioski wpłynęły od polskich podmiotów do ULC, informacje dla kolejnych podmiotów zainteresowanych wnioskowaniem znajdują się na stronie: https://ulc.gov.pl/drony/autoryzacja-i-notyfikacja-jednostek-oceniajacych-zgodnosc
- Projekt rozporządzenia w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia OC – rozporządzenie przygotowuje Ministerstwo Finansów, projekt dostępny do wglądu na stronie: https://ulc.gov.pl/aktualnosci/projekt-rozporzadzenia-ministra-finansow-udostepniony-do-konsultacji, projekt konsultowany na poziomie międzyresortowym i branżowym (branża ubezpieczeniowa reprezentowana przez PIU – Polską Izbę Ubezpieczeń, branża dronowa reprezentowana przez PISB – Polską Izbę Systemów Bezzałogowych), ubezpieczenie ma obejmować operatorów – nie pilotów, aktualna sugerowana minimalna suma gwarantowana to 50 000 SDR;
- spotkanie Zespołu Prezesa ds. Rozwoju Branży BSP w ULC – EASA przygotowuje się do zmian w przepisach dwutorowo: zmiany krótkoterminowe, które można wprowadzić szybko to zmiany w AMC/GM i pierwsza zmiana to SORA 2.5 – EASA zapowiada publikację na 29.09.2025 r.; zmiany długoterminowe wymagają zmian w rozporządzeniach 2019/945 i 2019/947: główna zmiana dot. nowych STS oraz uproszczeń w obecnych STS (główne problemy to klasy C5/C6 oraz kontrolowany obszar naziemny), zmiany w rozporządzeniach będą najszybciej za 2 lata (w okolicach 2028 r.); mogą pojawić się nowe odstępstwa od przepisów, które ULC może zgłaszać do EASA – aktualne odstępstwo dla lotów agrolotniczych obowiązuje do 6.01.2026 r. i jest zamiar jego przedłużenia;
- NSTS/STS – z końcem roku kończą się krajowe NSTS i nie można ich przedłużyć, po 2025 r. można składać oświadczenia jedynie do STS-01 i STS-02, ale trzeba mieć drony klasy – odpowiednio: C5 dla STS-01 i C6 dla STS-02; są plany zmian tych STS i dodawania nowych, ale to wymaga zmian w rozporządzeniach – horyzont czasowy: okolice 2028 r.
- loty w czasie działań ratowniczych – nie są legalne bez zezwolenia zarządzającego akcją ratunkową (służby ratownicze), takie loty utrudniają przeloty LPR (Lotniczego Pogotowie Ratunkowe) – pilot śmigłowca może nie zdecydować się na przylot do wypadku lub start z miejsca wypadku;
- zakłócenia na północy Polski – dalej są przypadki zakłóceń i ucieczek dronów latających w rejonach północy Polski
- drony w Policji – ULC nie ma oficjalnego potwierdzenia, że Policja chce odgórnie ograniczyć stosowanie swoich dronów, to raczej informacja medialna;
- skargi od zaniepokojonych obywateli – ULC dostaje dużo skarg o „zakłócanie spokoju dronami” poprzez latanie nad głowami osób postronnych np. w parku – urząd apeluje by używać drony „z dużą dozą rozsądku” nawet jeśli lot w danym miejscu jest zgodny z prawem lotniczym;
ULC rozpatruje aktualnie rozpatruje 5 spraw związanych z naruszeniem przepisów dronowych i ewentualnym nałożeniem kar administracyjnych. Żadnej kary jeszcze nie nałożył. Słynna ostatnio sytuacja z nielegalnym lotem nad Belwederem została rozpatrzona przez sąd i to sąd wymierzył karę poprzez wydanie wyroku (nie ULC).
Gość z PAŻP: Michał Wilanowski
Drony na północy Polski uciekają i to jest potwierdzone przez zgłoszenia do PAŻP. Uciekają wszystkie drony, które mają GPS i nie mają trybu Atti – zwykle małe drony komercyjne. Zgłoszenie ucieczki drona jest możliwe z poziomy aplikacji DroneTower.
PansaUTM (utm.pansa.pl) zostanie wyłączony oficjalnie z końcem roku, nieoficjalnie prawdopodobnie szybciej.
Zgłoszenie zamiaru wykonywania lotu dronem jest obowiązkiem ustawowym. Przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo w przestrzeni lotniczej. Lepiej zgłosić zamiar wykonywania lotu i ewentualnie go nie wykonać, niż w ogóle nie zgłaszać. Ponieważ niezgłoszenie lotu nie zostało objęte administracyjną karą finansową w noweli ustawy Prawo lotnicze, to brak zgłoszenia podlega dalej pod Art. 212 Ustawy Prawo lotnicze (sprawa w sądzie zamiast kary finansowej).
Strefa EP R129 na wschodzie Polski wymaga uzyskania zezwolenia na loty. Nie na wszystkie prośby wyrażane są zgody (jeśli ktoś sobie chce polatać rekreacyjnie – nie jest to wystarczający powód uzyskania zezwolenia).
Odnośniki
- stały odnośnik do spotkań w ramach serii Briefing Dronowy: https://tinyurl.com/t9jdz4sk
- Link do zapisu na listę mailingową ULC: formularz do newslettera ULC (m.in. urząd informuje o kolejnych briefingach)
- nagrania z poprzednich Briefingów Dronowych ULC: https://ulc.gov.pl/drony/briefing-dronowy
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy